پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272025
ثبت يک فرد پلنگ ايراني در منطقۀ حفاظت‌شده سبزکوه
تاریخ انتشار : 1402/12/14 09:08:48
نمایش : 238
مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: يک فرد پلنگ ايراني در منطقۀ حفاظت‌شده سبزکوه چهارمحال‌وبختياري توسط مسئول اين منطقه ثبت شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از پايگاه خبري تحليلي«جهانبين نيوز» به نقل از روابط عمومي محيط زيست چهارمحال و بختياري، سعيد يوسف‌پور مديرکل حفاظت محيط‌زيست چهارمحال و بختياري اظهار کرد: مأموران يگان حفاظت محيط‌زيست استان در حين گشت و کنترل در منطقۀ حفاظت شده سبزکوه موفق به ثبت تصوير يک قلاده پلنگ ايراني شدند.

وي با اشاره به اينکه پلنگ ايراني گونه در خطر انقراض جهاني است و از گونه‌هاي حمايت شده، حفاظت‌شده و همچنين با ارزش به شمار مي‌رود افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژيک قرار دارد و حفاظت از آن به معناي حفاظت از کل زيستگاه است.

به گفته وي، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوري در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از اين تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار مي‌روند.

يوسف پور اظهار داشت: از مجموع گونه‌هاي در معرض خطر نيز تاکنون چهار گونه شامل بالابان، کرکس مصري، اردک سر سفيد و پلنگ ايراني در مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختياري به ثبت رسيده است.

گفتني است: منطقه حفاظت شده سبزکوه با مساحت بيش از ۵۱ هزار هکتار، زيستگاهي ارزشمند با تنوع زيستي غني و منحصر به فرد در چهارمحال و بختياري است که در ۱۵۰ کيلومتري مرکز استان و ۳۰ کيلومتري شهر لردگان و در شهرستان‌هاي کيار، بروجن و لردگان قرار گرفته است.

زيست‌بوم ويژه، تنوع گياهي، وجود دره‌هاي عميق و جنگل‌هاي بلوط و کوه‌هاي زاگرس، بهترين شرايط را براي زيست گونه‌هاي جانوري مانند پلنگ، کل و بز وحشي، خرس قهوه‌اي و ديگر جانداران در اين محدوده تحت مديريت حفاظت محيط‌زيست فراهم کرده است.

در چهارمحال و بختياري يک اثر طبيعي ملي، يک پارک ملي، يک پناهگاه حيات‌وحش و ۶ منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۱/۶۳ درصد مساحت اين استان را در برمي‌گيرند.

اين تصاوير توسط محمدرضا احمدي مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است.

پيش از اين نيز، حضور پلنگ ايراني در مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختياري به صورت آماتوري ثبت شده بود و پيش‌بيني مي‌شود حضور پلنگ در ديگر مناطق حفاظت شده استان نيز به ثبت برسد.

انتهاي خبر/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html